Kamionová autodoprava na elektřinu? Možná již brzy.

07.05.2017

Pokud jste někdy jako řidič osobního automobilu, nebo v sedle nákladního kamionu projížděli přes Švédsko, konkrétně v oblasti kolem obce Gavle, tak jste si mohli povšimnout drátů natažených podél dálnice, které nejvíce připomínali troleje z našich měst. Ano, právě to co jste mohli vidět, jsou opravdu troleje. Ve Švédsku totiž již rok testují kamiony Scania v běžném provozu takzvanou jízdu na čistě elektrický provoz. Zdá se, že Autodoprava si sahá na další metu.

Ve Švédsku se jedná o první veřejnou trať na elektřinu, kterou využívá kamionová doprava. Tato země nebude dlouho jedinou, která zkouší kamiony přepnout na ekologičtější způsob přepravy. Pravdou zřejmě je, že autodoprava je jedním z mála sektorů, kde se objem emisí nesnižuje, ale každým rokem spíše narůstá, navzdory tomu, že jsou kamiony opatřovány stále lepšími motory. Zdá se, že jiná odvětví jsou na tom se svým ekologičtějším přístupem lépe, ať se jedná o průmysl, či zemědělství. Podle statistik, které byly vytvořeny u našich spolkových sousedů vyplývá, že celých 25 % veškerých vypouštěných emisí má na svědomí právě nákladní autodoprava.

kamionová autodoprava na elektřinu?
kamionová autodoprava na elektřinu?

Nákladní autodoprava má tedy co dohánět. Možná se v dohledné době dočkáme v běžném provozu, že nákladní kamiony s tykadly nad kabinou, budou sosat elektřinu z trolejí. Tyto by se měly nacházet v pravém jízdním pruhu a automobily by se k ní připojovaly pokaždé, kdy by na tuto silnici najely. V tu chvíli by se takzvaná tykadla vysunula a napojila by se na síť. V případě, že by nákladní vozidla potřebovala odbočit ze silnice, zajet k čerpací stanici nebo předjet další kamiony, zapojil by se klasický spalovací motor.

Elektrické vedení podle dálnic má vysokou výhodu v tom, že samotný kamion není zatížen rychle se vybíjející baterií a dokonce je na ní zcela nezávislý. Jak se říká, když nemůže hora k Mohamedovi, jde Mohamed za horou, v našem případě, elektřina za nákladním autem.

Nákladní vozidla se k síti připojují dvojicí tykadel za kabinou, ta jsou podobná těm, jaká znáte u trolejbusů. Dokáží se vysunout klidně i při rychlosti 90 km/h a vytažení trvá pouze několik sekund. Kamiony jsou tak během chvilky napojeni a jejich spalovací motor se tím vypíná a pohon přebírá elektřina. Jak rychlé je napojenína troleje, tak stejně rychlé a jednoduché je opětovné zapojení klasického motoru.

Výhody celého systému jsou jasné, podle odborníků specializujících se na nákladní autodopravu, povede tato novinka ke snížení emisí, jež kamiony vypouštějí do vzduchu. Elektrický pohon by měl mít dvojnásobnou efektivitu, než motor spalovací a to tedy povede k poloviční spotřebě energie. Tím pádem bychom se měli dočkat i nižšího znečištění ovzduší. Zvažuje se i o systému navracení elektrické energie zpět do sítě, díky brždění nákladních aut.

Výhodou trolejí v jednom pruhu spočívá i v zapojení dalších čidel a senzorů, jež by kamiony měly mít, jednalo by se o další bezpečnostní prvek v autodopravě. Kamiony by tak mohly být více odkázány na samořízení, takzvané autonomní ovládání. O jednom z prvních možností tohoto typu dopravy píšeme zde, jedná se o kolonu nákladní autodopravy. Je dokonce spočítáno, že by vysoké provozní náklady ušetřili i samotní autodopravci a to až palivo za 500.000 Kč na 100.000 km. To by mohlo vézt ke snížení mákladů v celém odvětví autodopravy.

V budoucnu se také počítá s využitím velkokapacitních baterií, které zatím ovšem nejsou standardně k dispozici. Ty by se mohly během jízdy nabíjet a kamiony, by tak po opuštění silnice opatřené elektrickým vedením, mohly i nadále využívat energii nashromážděnou v bateriích.

V sousedním Německu se tento popisovaný systém plánuje zavézt do běžného provozu během následujících 15 let. Německo je v poslední době velkým bojovníkem za lepší životní prostředí a kde jinde, než u našeho, ekonomicky úspěšném souseda, toto čekat. Do avizovaného termínu by byla elektrická trolejová síť vystavěna na tisíci kilometrech dálnic. Nicméně to bude jen začátek nového věku elektrické nákladní autodopravy, plánuje se zasíťování všude tam, kde je veliká koncentrace kamionové přepravy.

Cena za takto budované sítě není ovšem nijak malá, jeden kilometr takto vylepšené dálnice vyjde zhruba na 27 milionů korun. Stačí jen touto částkou násobit plánovaný počet dálnic, kterých by mělo být na tři tisíce. Celé toto opatření tedy vyjde na 162 miliard korun, pokud budete počítat s tím, že bude vedení v obou směrech dálnic. To je velice vysoká částka i na Německou vládu. Autodoprava a její vliv na ekologii se ovšem pro spolkovou zemi stává prioritou.

Tato doba, je ale blíže, než to může z našeho článku vypadat. Již první dva úseky se začnou budovat v příštím roce a na testování se budou podílet čtyři spedice.

Nabízí se, že dalším krokem by mohly být kamiony bez řidiče. Pokud bude nákladní vozidlo jezdit pod dráty vedení, bude mít tím pádem zcela jasně vymezenou polohu, tak je možné v tomto případě zapojit automatického pilota. Vše se teprve uvidí. Autodoprava je prvek, který se stále posouvá dopředu.

Viz článek o automobilech bez posádky, který jsme na stránkách SENA logistics zveřejnili v minulých dnech.

Je třeba doplnit, že plán na vybudování elektrifikované dálniční sítě byl na stole i v naších zemích. Zkraje minulého století se zvažovalo, že všechny nové silnice budou opatřeny stožáry s elektrickým vedením a to tak, aby bylo možné využít autodopravu na elektřinu. V té době to byla ovšem veliká utopie.

V dnešní době a s dnešní znalostí technologií a obzvláště s dnešními požadavky na dopravu zboží po celém světě, tento plán vyznívá daleko realističtěji. A i my v SENA logistics jsme přesvědčeni, že za nějakých 50 let bude tento druh kamionové dopravy zcela běžným. V tu dobu bude ovšem zcela obvyklé zřejmě potkávat na ulici i elektromobily všech druhů a zajisté i všech automobilek. Zdá se, že budoucnost je v elektřině. Některé kritické hlasy ovšem soudí, že elektřina je slepým ramenem vývoje. Vše prokáže až čas. 

Další plán, který je ovšem založený na jiném principu představili Američané. Ti se nechali slyšet, že chystají veliký kamion s elektrickým pohonem, ovšem s vysoko kapacitní baterií. Automobil nebude odkázán pouze na elektrický pohon, ale bude opatřen i plynovou turbínou. Výrobce i zde slibuje obrovské úspory na jeden ujetý kilometr, v tomto případě by se mělo jednat o úsporu až 50% na ujetý kilometr cesty. Dojezd tohoto automobilu by měla být až dva tisíce kilometrů.

Na Evropské poměry se tento dojezd může zdát být jako dostatečný, ovšem široké americké pláně a vzdálenosti tuto dojezdovou maximálku zcela předčí. I zde se tedy nabízí vybudování úseků vhodných pro troleje. Kombinace kapacitní baterie a schopnost kamionu brát si elektřinu přímo ze sítě je zcela ideální.

Američané právě tento, ne zcela vysoký dojezd kompenzují právě plynovou turbínou. 

SENA logistics, logistika a autodoprava právě pro Vás. Jsme rádi v obraze, baví nás to!