Nejen kamionová doprava bude od roku 2019 spadat pod mýto v Německu.

15.05.2017
kamionová doprava německo
kamionová doprava německo

Od roku 2019 si v případě jízdy na dálnici u našeho německého souseda připravte peněženku na zaplacení mýtného. Německá vláda začíná právě od tohoto roku vybírat mýtné nejen za nákladní autodopravu, ale i za osobní automobily. Končí tak bezstarostný průjezd přes našeho souseda. Nákladní autodoprava již mýtné při jízdě na německých silnicích platí.

Toto opatření se ovšem nelíbí dalším státům, které berou vybírání mýta za diskriminační. Původně totiž bylo v plánu zavedení mýtného, vedle kamionové dopravy, pro osobní autodopravu pouze pro příslušníky jiných zemí. Tento návrh u Evropské komise ovšem napadly další státy, především Rakousko, ke kterému se následně přidala i Česká republika. Návrh označili za diskriminační a proti právu Evropské unie. Němci následně na to, tento svůj projekt upravili a začali pracovat s verzí, že mýtné budou platit všichni, včetně obyvatel Německa, o výši mýta se jim ovšem měla zkrátit silniční daň. Autodoprava v Německu by tak čelila vysoké finanční překážce, na které by byli biti všichni uživatelé německých dálnic, krom Němců.

Ani tento návrh se Evropské komisi nelíbil a vrátila ho Němcům k dalšímu přepracování. Vláda kancléřky Merkelová začala pracovat na předělání návrhu, především snížila cenu mýtného, která byla v prvním návrhu opravdu vysoká a zřídila i krátkodobé známky mýtného. Ty jsou nyní navrženy tímto způsobem. Desetidenní, která je také nejkratší a zároveň nejlevnější, vyjde v Českých korunách na 70 Kč. Roční pak až na 3.500 Kč.

Tyto změny, které německá vláda opětovně předložila, se již komisi zamlouvají a projekt, který by odnesla zahraniční autodoprava, vesměs schválila. Ovšem další státy se začínají bouřit, jelikož nevypadl zásadní problém, na který upozorňovaly a to ten, že německým obyvatelům, se bude částka za mýtné vracet v silniční dani. Doprava tedy bude pro domácí, po jejich dálnicích, nadále zdarma.

V současné době je kamionová doprava pod velkým tlakem, kupříkladu ve Francii staví policisté nákladní automobily a kontrolují řidiče s tím, zda plní svým platovým výměrem nařízení o minimální francouzské mzdě. Autodoprava zažívá v době růstu ekonomiky rozvoj a toho chtějí některé země využít.

Původní zákon o zpoplatnění německých dálnic, i ten poupravený, se nadále nelíbí především sousedům ekonomického obra, brojí tak především Rakouská vláda. Česko bylo ochotné se přidat a návrh Rakouska iniciovat žalobou u Soudního dvora Evropské unie.

Ovšem dnes, je vše ze strany České republiky jinak. Naše vláda se k této žalobě nepřidá. Přičemž ještě v dubnu letošního roku při návštěvě kancléřky náš premiér žalobou vyhrožoval. Prohlásil, že tento systém tak, jak navrhuje zavést německá vláda, je pro autodopravu jiných zemí diskriminační.

Češi se zřejmě zalekli ohrožení budoucí spolupráce s naším důležitým partnerem. Češi nechtějí jít zřejmě proti proudu a čekají, jak se vyjádří k problematice Evropská komise. Očekává se ovšem, že tento německý návrh projde a autodoprava se tím zdraží. Kamionová doprava je v Německu na mýto již zvyklá a zdražení nákladní dopravy tedy nehrozí.

Německo stále odmítá připustit, že by její návrh byl diskriminační a všechny protesty odmítalo a nadále odmítá. Nicméně ostatní země to tak jednoduše nevidí a jsou si svým názorem jisti. Čekají, jak dopadne vyjádření Evropské komise a i přes případnou zelenou tomuto projektu, podají žalobu. V popředí nespokojených nestojí jen zmiňované rakousko, ale i další státy, nejvíce Holandsko a Lucembursko. Jejich vlády nemají problém se zavedením mýtného, protestují ovšem proti systému, kdy mýto bude platiti pouze pro cizince a domácí budou mýta, sic přeneseně, ušetřeni. Jednotným hlasem volají po tom, že přeprava se tak stává více rychlostní. Jedni platí a druzí nemusí.

Ne celé německo je ovšem jednotné, příhraniční oblasti vystupují proti centrální vládě a mýto odmítají také. Autodoprava je pro jejich ekonomiku důležitá a obávají se, že se obchod se sousedy může snižovat. Centrální vláda Německa si ovšem stojí za svým a za zavedením mýtného pro autodopravu si stojí.

Nákladní autodoprava a to nejen kamionová doprava, již v Německu mýtné platí. Pokud jsou nákladní vozidla od celkové hmotnosti 7,5 tuny, jsou nuceny mýtné platit. Výše ovšem není jednotná a řídí se dle emisní třídy kamionu, počtu náprav a délky zpoplatněného úseku. Neplatí se pouze na dálnicích, zpoplatněny jsou i další spolkové silnice, a to skoro celých 5.000 Km.

Kamionová autodoprava může mýtné platiti třemi způsoby, v závislosti na tom, jak často automobily zpoplatněné úseky využívají. Každý autodopravce si ovšem může svůj systém platby vybrat sám. Pro ty, jež na německých silnicích tráví nejvíce času, se vyplatí automatický systém započítávání mýtného prostřednictvím na to uzpůsobeného systému. Dalším způsobem může být platba prostřednictvím internetu, kdy má autodopravce registraci v systému a platí přes netové stránky. Třetí systém je platba v poplatkovém terminálu, které jsou umístěny na odpočívadlech německých dálnic.

Sena logistics Vám přeje, abyste si ještě v letošním roce svůj automobilový průjezd Německem užili zcela zdarma. Vypadá to, že zpoplatnění autodopravy od příštího roku nic nebrání.