Nejvíce nedostatkovou pracovní skupinou? Řidič kamionu!

15.06.2017

Až 250.000 lidí je zaměstnáno, nebo má něco společného s autodopravou, či logistikou. To je nemalé číslo. A polovina z tohoto čísla jsou právě ti, jež každý den zasedají za volanty svých strojů a brázdí nejen naše, ale i zahraniční silnice. Čeští řidiči. Průměrný věk je někde kolem čtyřiceti let a každým rokem se tato hranice zvedá. Mladé lidi život řidiče zrovna moc netáhne. Možná za to může i to, že již není povinná vojenská služba, ve které si spousta mladých kluků udělalo řidičáky, snad se i vyjezdilo a po příchodu do civilu jim budoucí zaměstnavatel proplatil služební průkaz.

Tato generace mužů již ovšem není k dispozici a najednou se zdá, že řidičů v kamionové, ale nejen této, autodopravě ubývá. Dnes již chybí na 10.000 řidičů! A zdá se, respektive je jasné, že dalších 5.000 lidí za volantem chybět bude i v dalším roce! Po řidičích je zkrátka hlad.

I nám v SENA logistics se stává, že kamion, který bychom uměli bez problémů využít, stojí na dvoře, jelikož ho nemá kdo odjet. A není to nijak výjimečná zkušenost. Bohužel se autodopravcům nedaří mladá lidi zaujmout. Každý prostojený den kamionu kdesi na parkovišti jsou zmařené peníze a nemalý prodělek.

Je třeba si na rovinu říci, že práce řidiče v kamionové dopravě není snadná. Člověk musí být fyzicky odolný, musí znát dopravní předpisy nejen u nás, ale i ve světě, musí znát svůj stroj a dokázat opravit alespoň drobné závady. Ani práce se zbožím, za které přebírá zodpovědnost, není zrovna jednoduchá. Na druhou stranu platové ohodnocení řidiče kamionu je v našich podmínkách nadprůměrné, dobrý řidič kamionu si přijde na nějakých 35.000 až 40.000 čistého.

Problémy s řidiči mají převážně příhraniční regiony, kde jim dobré řidiče přebírají zahraniční firmy. Ty si díky nim pořizují i české dispečery, kteří následně řidičům plánují cesty světem. A že je to život na cestách, o tom není pochyb. Pokud jezdí řidič vnitro, nevrací se domů většinou před šestou domů a stává se, že díky ranní vykládce musí ve svém kamionu strávit noc. Nemluvě o mezinárodní dopravě. Tam, řidič vyjede v neděli večer a vrací se koncem týden. Řízení kamiony je řehole a člověk tuto práci musí mít opravdu rád.

SENA logistics se snaží vycházet řidičům všemožně vstříc a nevodit je po Evropě o svátcích, či víkendech. Někdy ovšem není zbytí, zboží holt musí být na místě tak, aby byl klient spokojený.

Autodoprava je řehole, bylo tomu tak a tak tomu i bude.