První chytrá dálnice již i u nás v Česku.

20.06.2018

Nadpis je trochu zavádějící. Zatím se jedná o první úsek dálnice u nás. Dálnice, která komunikuje mezi Vaším automobilem a mezi ostatními auty. I kamiony. 

Od letošního roku je v provozu úsek dálnice mezi Mirošovicemi a Rudnou, dálnice, která se začala budovat v roce 2016 je postavena jako takzvaný kooperativní dopravní systém. Právě na něm se mají začít testovat systémy pro komunikaci mezi infrastrukturou a automobily a automobily navzájem. Celý tento systém je nastaven taky, aby vedl k lepší bezpečnosti, větší informovanosti řidičů a celkovému plynulému provozu. Tento systém je založen na automatické výměně mezi jednotkami v automobilech a mezi podobnými jednotkami umístěnými podél silnice.

Jak uvedlo ředitelství silnic a dálnic, je tento úsek již plně funkční a je zařazen právě do míst mezi Mirošovicemi na D1 a Rudnou na D5, jelikož tento úsek je jeden s největší dopravní intenzitou u nás. Úsek je 46 kilometrů dlouhý a je na něm nainstalováno na 29 komunikačních jednotek a vysílačů. Tyto jednotky používají technologie GPS, WIFI, Bluetooth, mobilní sítě a další komunikační prvky.

Celý tento úsek má být součástí projektu C-Roads, který by měl být časem dostupný v celé Evropě. U nás se plánuje do roku 2020 rozšířit na další úseky kolem Prahy, Plzně, Brna, dálnici D5, D11.

A jak to vlastně funguje, a co to umí? Je jedno, zdali pojedete kamionem, či osobním autem. Důležité je, aby automobil a to jak nákladní, tak i osobní byl opatřen komunikační jednotkou C-ITS a to je právě ta technologie, která se dokáže propojit s ostatními jednotkami a komunikovat tak mezi s sebou.

Automobil, potažmo řidič, bude dostávat průběžně a v předstihu informace o práci na vozovce, koloně, pomalu jedoucím vozidle, a koloně kamionů a další informace směřující k jeho informovanosti. Tato data si budou dále předávat automobily mezi sebou.

To vše je sice moc hezké, jediným a hlavním problém je v tom, že na našich komunikacích nepotkáte mnoho automobilů vybavených systémem, který všechno toto umožňuje. Snad v budoucnu. Odhaduje se, že za necelých pět let bude po Evropě jezdit na deset milionů automobilů vybavených touto technologií.

Sena Logistics, Váš partner pro mezinárodní i vnitrostátní přepravu.