Kamiony a zákaz předjíždění? Zatím zřejmě jen omezeně.

09.05.2017

Kdo by si někdy nezanadával na předjíždění kamionů na našich dálnicích? Dva automobily jedoucí vedle sebe skoro stejně vysokou rychlostí. Vy jedete za nimi a čekáte a čekáte, za Vámi kolona dalších nedočkavců. Někdy se dokonce zdá, kamion, který je předjížděn, nehodlá svou pozici na dálnici ani trochu přenechat jen o trochu rychlejšímu soupeři.

Tomu by měl být konec a takovéto rychlostní bitvy kamionů by měly být alespoň trochu eliminovány. Má to jeden háček, ani ministerstvu dopravy se nechce do úplného zákazu předjíždění pro kamionovou dopravu. Nicméně si již začalo připouštět, že kamionová doprava a předjíždění na našich dálnicích je problém.

kamiony v zácpě
kamiony v zácpě

Ministerstvo začalo zvažovat, že omezí předjíždění nákladních kamionů na dálnicích, zatím v omezené míře. Zákaz by se měl dodržovat za dálničním omezením a to ve vzdálenosti až dvou kilometrů po skončení tohoto omezení. Již dnes se dá setkat s takovýmto omezením, které odborníci specializovaní na nákladní dopravu zkoumají na dálnici D1.

Toto opatření je koncipováno právě tak, aby řidiči, kteří ztratí čas v koloně před dopravním omezením a v něm, neohrožovali bezpečnost dopravy. Je jasné, že nákladní doprava je problém všude na našich silnicích. Nařízení tohoto typu povede k většímu bezpečí na našich silnicích.

Celé dva další kilometry po skončení částečné uzavírky, které každý známe obzvláště v dnešní době, kdy celá D1 prochází rekonstrukcí - kupříkladu usměrnění dopravy do jednoho z pruhů, by kamiony nesměly předjíždět.

V tuto chvíli je vše ve fázi zkoušení a podrobného sledování, pokud se tato opatření osvědčí, budou odborníci, pro které je nákladní doprava profesí, toto opatření navrhovat i na další úseky našich dálnic.

V dubnu letošního roku začalo toto zkušební testování fungovat na dálnice D1 v oblasti kolem Devíti křížů. Ministerstvo tuto zakázku o dopadu na dopravu zadalo Centru dopravního výzkumu. Celá analýza vzniká jako podklad pro zavedení zákazu předjíždění pro kamionovou dopravu za definovanou uzavírkou.

Jedním z cílů výzkumu je zjistit, jak se chovají řidiči nákladní dopravy a samozřejmě i řidiči osobních vozidel. Vzhledem k tomu, že většina uzavírek je limitována povolenou rychlostí 80 km/h, mnozí řidiči po ukončení uzavírky čas dohánějí. Právě toto chování je cílem prvotního výzkumu.

Tím, že se pro kamionovou dopravu vytvoří omezení v úseku dvou kilometrů od skončení uzavírky, chce ministerstvo předejít agresivní jízdě řidičů v osobních automobilech v případě, že jim brání předjíždějící nákladní vozidla.

Celé toto opatření nebude zatím uvedeno plošně na všech úsecích všech dálnic, ani nebude platit celkový zákaz předjíždění nákladních vozidel. Ministerstvo chce řešit plynulejší rozjezd automobilů po uzavírce.

Podle expertů nemá smysl zavádět takováto opatření plošně, ale regulovat nákladní dopravu v místech, kde se sejde více faktorů. Samozřejmě uzavírka silnice a intenzivnější doprava v místě. Jedná se především o místa, kde netrpělivý řidiči kamionové dopravy začnou předjíždět své kolegy. Za nimi se začíná tvořit kolona netrpělivých řidičů. Zde hrozí vysoké nebezpečí havárie, jelikož agresivita za volantem je vždy špatný rádce. Experti se domnívají, že by pomohly proměnné dopravní značky, ty by bylo možné aktivovat v době, kdy je to potřebné. Především v nejvíce exponovaných časech, v noci by naopak tento zákaz platiti nemusel.

Nicméně, dle názoru SENA logistics je větším problémem našich dálnic jejich stav a především prováděné opravy na naší nejvytíženější dopravní tepně D1. Řidiče zde letos opět čeká velké množství uzavírek. Nejlepší je tedy vše řešit s chladnou hlavou a naplánovat si svou cestu dopředu a počítat s tím, že jsou naše dálnice nevypočitatelné.